Grote verhalen

8 Aandacht voor de mantelzorger
Nieuw Unicum verzorgt sinds 2019 trainingen voor mantelzorgers. De trainingen zijn bedoeld voor iedereen die thuis een partner met MS heeft. ‘Partners zijn vaak meer belast dan zij zich realiseren’.

12 Can do More
Steef weet als partner van iemand met MS als geen ander wat de impact van MS is. Hij volgde het Can Do More – programma van het Nationaal MS Fonds. ‘Het leert je wat jij kan doen om weer grip op je leven te krijgen’.

18 De kerst van Pieter Bas
Pieter Bas (46 jaar) heeft PPMS en maakte in december een bijzondere ziekteperiode mee. Dit leidde er onder andere toe dat hij Kerstmis in het ziekenhuis moest vieren. Inmiddels maakt Pieter weer flinke stappen voorwaarts.

22 Regionieuws: Wereld MS Dag
We trekken er weer op uit in de regio in de meimaand. Deze editie is nog gevarieerder dan andere jaren. Doe mee en steun de regionale werkgroepen van onze vereniging! Onze vrijwilligers maakten een geweldig programma voor je. Daar wil je toch aan meedoen?

Artikelen

14 Werkloosheid en re-integratie
Een groot deel van de mensen met MS moet voortijdig stoppen met werken. Dit heeft grote mentale, sociale en financiële gevolgen. Tijdens het internationale wetenschappelijke congres ECTRIMS spraken onderzoekers over mogelijke oplossingen.

26 Europa tegen MS
MS Vereniging Nederland speelt een actieve rol in het Europees MS Platform, een verbond van maar liefst 1.2 miljoen mensen met MS. Eén van de projecten van het EMSP is de MS Barometer, waaruit grote verschillen tussen Europese landen naar boven komen.

32 MS en blaasproblemen
‘Tien tot vijftien procent van de mensen met MS heeft blaasproblemen. Dit percentage neemt geleidelijk toe met de leeftijd, maar ook in de tijd’, aldus uroloog dr. Bart Witte van het MS-team van het Isala. Wat kan hij eraan doen?

Preview Nummer 2. Mei 2023

ReadSpeaker Bekijk preview in volledig scherm