Neurowetenschapper dr. Menno Schoonheim (*1981) maakt vanaf 1 juni 2024 deel uit van de directie van MS Centrum Amsterdam. Hij is benoemd tot wetenschappelijk directeur en volgt in die functie prof. dr. Elga de Vries op, hoogleraar Neuro-immunologie in Amsterdam.

Menno Schoonheim was al sinds 2021 bestuurslid van het MS Centrum Amsterdam. Elga de Vries blijft betrokken bij MS-onderzoek en maakt voorlopig ook nog deel uit van het bestuur van dit academische centrum, het grootste en door het vele onderzoekswerk ook belangrijkste MS-centrum van ons land. Algemeen directeur ervan is prof. dr. Joep Killestein.

Menno Schoonheim is sinds 2007 verbonden aan het Amsterdamse Universitair Medisch Centrum (Amsterdam UMC). Aan hem is deel 32 gewijd van een serie over MS-onderzoek in Nederland gepubliceerd in het digitale magazine MSzien van MSweb. Daarin legt hij onder meer uit dat de hersenen van mensen met MS zich mogelijk kunnen reorganiseren, zodat ze de door MS aangebrachte schade kunnen omzeilen. “Vergelijkbaar met wat er bijvoorbeeld in het verkeer gebeurt. Als de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is versperd, en we moeten omrijden, komen we uiteindelijk toch vaak waar we moeten zijn. We denken dat ook onze hersenen soms omwegen weten te vinden”.

Dr. Schoonheim heeft in zijn vak ook altijd veel aandacht besteed aan de cognitieve stoornissen als gevolg van MS en de verschillen wat dit betreft tussen mannen en vrouwen.

Redactie MSnieuws

Bronnen:

https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail/menno-schoonheim-wetenschappelijk-directeur-ms-centrum-amsterdam.htm en het digitale magazine MSzien.